„Odgoj je istinska umjetnost, umjetnost koja se bavi najplemenitijim materijalom na svijetu – samim čovjekom - djetetom koje nam na tako divan način otkriva najdublje tajne“; kaže osnivač i začetnik waldorfske pedagogije, Rudolf Steiner.
Upravo su odgojitelji ti koji će umjetnost odgoja učiniti uspješnom te nas zato veseli da ponovno možemo pozvati odgojitelje na Regionalnu waldorfsku edukaciju s 20 modula, gdje će usvajati nove spoznaje i vještine te pronalaziti načine kojima se umjetnost poučavanja može učiniti što kvalitetnijom u današnjem vremenu ubrzanog života.
Jedan od glavnih principa waldorfske pedagogije sastoji se u odgajanju djeteta primjereno njegovoj životnoj dobi. Važno je da odgojitelji dobro poznaju razvojne faze djeteta.
Waldorfskom pedagogijom stremi se slobodnom razvoju djeteta primjereno njegovim individualnim sposobnostima i sklonostima. Waldorfska pedagogija ne bavi se samo razvojem intelekta djeteta, već istodobno njeguje osjećajni život, stvaralačke potencijale, razvija radne navike i sposobnosti te jača volju i motivaciju.
Promjene u društvu traže individualizaciju rada s djecom u procesima odgoja i obrazovanja, koje mogu odgovoriti specifičnim potrebama i potencijalima pojedinca. Zato waldorfska pedagogija nije instant pedagogija, koja nudi gotova rješenja, već omogućava da dijete prema svojim potrebama i sposobnostima bude pripremljeno za život. Terapeutske metode rada u waldorfskoj pedagogiji omogućavaju nam da se svakom djetetu pristupi individualno, Ujedno utječemo na razvoj socio-emocionalnog aspekta.
Tako je misija u waldorfskoj pedagogiji:
Postići harmoničan razvoj djeteta, uvažavajući njegov individualitet.
Omogućiti svakom djetetu da razvije i unaprijedi svoje potencijale i talente kroz pozitivnu i inspirativnu odgojno-obrazovnu sredinu.
Omogućiti predškolskom djetetu učenje putem stjecanja vlastitog iskustva, aktivnog istraživanja i oponašanja odraslih.
Kontinuirano stručno usavršavanje, osobni razvoj i dobrobit odgojitelja.
Specifičnosti rada u waldorfskoj pedagogiji, toplo, obiteljsko vrtićko okruženje, ugodnih boja i obilježja u skladu s prirodom i godišnjim dobima; prostor opremljen prirodnim i pedagoški neoblikovanim materijalima poput drva, kamenčića, grančica, češera, školjaka, prirodnih tkanina, vune, filca i sl., gdje odgojitelji i djeca sami izrađuju igračke i sredstva za rad, koje omogućavaju djetetu da se osjeća sigurno, prihvaćeno i slobodno uz razvijanje kreativnosti i istraživanja.
Uzorom i oponašanjem, ritmom i ponavljanjem u waldorfskoj pedagogiji djetetu omogućavamo harmoničan razvoj te utječemo na sve aspekte razvoja (motorički, socio-emocionalni, spoznajni).
Biti odgojitelj u waldorfskoj skupini je poziv, ne zanimanje. Odgojitelj bi trebao svim svojim bićem biti stalno prisutan i posvećen, svjestan svog rada i svoje odgovornosti. Odgajanje nije posao već je to nešto što odgojitelj osjeća da autentično jest. On mora biti uzor djeci u svemu što radi, u svom djelovanju. Djeca promatraju, gledaju i vide u njemu uzor. Ako nije autentičan, iskren i istinit u svom djelovanju, djeca to osjete. Stoga je odgojitelju vrlo bitno cijeli život učiti, raditi na sebi i mijenjati se. Putem metoda, sadržaja i edukacije iz waldorfske pedagogije, ovaj cjeloživotni imperativ je i ugodno, vitalizirajuće iskustvo koje mijenja život odgajatelja nabolje.
Upravo zbog toga smatramo da waldorfsku pedagogiju treba nuditi odgojiteljima da bi preko različitih sadržaja prilagodili sredinu individualnim potrebama i sposobnostima djeteta i kompetentnije prilazili djetetu, roditeljima, ali i društvu općenito.
Ciljevi Regionalne waldorfske edukacije:
Jačanje osobnih i profesionalnih kompetencija odgojitelja kao nositelja procesa odgoja i obrazovanja.
Stjecanje vještina rada po alternativnoj metodi waldorfske pedagogije.
Promoviranje alternativne metode waldorfske pedagogije.
Poticanje uvođenja alternativne metode waldorfske pedagogije u različite vidove institucija koje obuhvaćaju djecu od 3 godine do polaska u školu.
Poticanje primjene alternativne metode waldorfske pedagogije izvan odgojno-obrazovnih institucija, tj., na području šire zajednice u svrhu naglašavanja važnosti ranog odgoja i obrazovanja.
Uključivanje roditelja u individualni rad s djecom.
Zadaci Regionalne waldorfske edukacije:
Kroz rad po metodi waldorfske pedagogije povećavati svoje kompetencije u radu s djecom.
Program edukacije za uvođenje metode waldorfske pedagogije u skupine, vrtiće, posebne skupine.
Izrada stručnog materijala, pisanog, video materijala, instrumentarija za vrednovanje, stvaranje promidžbenog materijala.
Izrada mapa, metodika, aktivnost na izradi materijala za vježbe iz metode waldorfske pedagogije.
Uključivanje stručnih suradnika različitih profila u provedbu edukacije.
Poticanje razvoja organizacije rada vrtića po waldorfskoj pedagogiji.
Organizacija rada Regionalne waldorfske edukacije:
Program edukacije odvijat će se kroz 20 modula:
predavanja
radionice – jednodnevne ili višednevne
prezentacija vježbi, ponavljanje vježbi
praćenje izrade materijala, pisanje i pregled metodika iz glavnih odgojnih područja
mentorirane hospitacije i praksa u waldorfskim institucijama, konzultacije s mentorom
evaluacija samog rada po metodi Waldorfske pedagogije na radnom mjestu.
Edukacija po modulima:
Predavači:
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgajateljica i učiteljica, mentorica waldorfskim učiteljima.
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski odgojitelj, waldorfski mentor. Ima više od 23 godine radnog staža u radu s djecom i sa djecom s teškoćama u razvoju. Radi kao waldorfski pedagog u waldorfskoj skupini u gradskom vrtiću. Terapeut je senzorne integracije, reedukator psihomotorike te osnivačica kabineta Vretence za podršku djeci urednog razvoja i djeci s teškoćama u razvoju u kojem također provodi waldorfsku pedagogiju, senzornu integraciju i reedukaciju psihomotorike. Vodi savjetovanja za roditelje te predaje o waldorfskoj pedagogiji i drugim metodama rada po vrtićima u Hrvatskoj i inozemstvu.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U prvom modulu odgojitelji se susreću s pojmom waldorfske pedagogije, što ona jest, tko je osnivač waldorfske pedagogije te upoznaju položaj waldorfske pedagogije u današnjem vremenu. Također će se odgojitelji upoznati sa ritmom dana, tjedna i godine u waldorfskom vrtiću.
Umjetnička radionica: eurtimija, pjevanje
Usvajanje pedagoških alata: šivanje patuljka, šivanje patuljka spavalice
Predavači:
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski odgojitelj, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Philipp Reubke, odgojitelj i waldorfski odgojitelj, savjetnik i mentor za waldorfsku pedagogiju predškolskog razdoblja, ugledni predavač na međunarodnoj pozornici, dugogodišnji voditelj krovne waldorfske organizacije za rani i predškolski odgoj - IASWECE, trenutno su-vodi krovnu organizaciju za waldorfsku pedagogiju u Goetheanumu, u Švicarskoj.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 2. modulu odgojitelji se upoznaju sa umjetničkim aktivnostima u waldorfskoj pedagogiji (crtanje voštanim pastelama, slikanje mokro na mokro, rad sa pčelinjim voskom, rad u nepredenoj vuni) te uče kako te metode primjenjivati i koristiti u svom radu. Također, praktični dio prati i teoretski dio primjene ovih metoda u radu s djecom.
Umjetnička radionica: euritmija i pjevanje
Usvajanje pedagoških alata: šivanje patuljka hodalice
Predavači:
Eva Jurgec, akademska glazbenica, dugogodišnja učiteljica glazbe u Waldorfskoj školi Ljubljana
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski odgojitelj, waldorfski mentor,terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 3. modulu odgojitelji prolaze kroz ritam godine u waldorfskom vrtiću, upoznaju svetkovine koje se slave u waldorfskom vrtiću (svetkovina Miholja, Jesenska svetkovina, Martinjska svetkovina, Božić). Putem teoretske pozadine važnosti proslave svetkovina u waldorfskom vrtiću dobivaju metode i alate za provođenje svetkovina u odgojno-obrazovnoj skupini ili waldorfskom vrtiću.
Također u ovom modulu, uz stručnu pomoć Eve Jurgec, odgojitelji će imati mogućnost upoznati kvintni način pjevanja i sviranja u waldorfskom vrtiću te samostalno kreirati pjesmice u kvintnom ugođaju. Kroz teoretski dio odgojitelji će se upoznati s važnosti kvintnog pjevanja i sviranja u waldorfskom vrtiću.
Umjetnička radionica: body percussion
Usvajanje pedagoških alata: sviranje flaute, izrada lampiona, adventski vrt
Predavači:
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgajateljica i učiteljica, mentorica waldorfskim učiteljima
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U ovom modulu odgojitelji prolaze faze razvoja djeteta od 7. do 14. godine.
Umjetnička radionica: sviranje blok flaute
Usvajanje pedagoških alata: šivanje zečića, izrada košarica od like
„Proslava svetkovina u waldorfskom vrtiću i svetkovni stolić“
Predavači:
Dr. Markus Osterrieder, slobodni povjesničar, publicist i gostujući predavač na univerzitetima i seminarima u Europi, SAD i Aziji.
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 5. modulu odgojitelji prolaze kroz ritam godine u waldorfskom vrtiću, upoznaju svetkovine koje se slave u waldorfskom vrtiću (Sveta tri kralja, Uskrs, Duhovi, Ivanje). Putem teoretske pozadine važnosti proslave svetkovina u waldorfskom vrtiću dobivaju metode i alate za provođenje svetkovina u odgojno-obrazvnoj skupini ili waldorfskom vrtiću.
Umjetnička radionica: sviranje blok flaute, pletenje
Usvajanje pedagoških alata: proslava rođendana, šivanje krune i plašta
Predavač:
Jasna Held, profesionalna pripovjedačica bajki, gost predavač u mnogim vrtićima i školama, te na međunarodnim festivalima pripovijedanja bajki, gdje je uvrštena među deset najboljih pripovjedača bajki na svijetu.
Trajanje:19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 6. modulu odgojitelji se upoznaju sa važnosti pričanja, pripovijedanja bajki u waldorfskom vrtiću, značenjem bajki i metode pripovijedanja.
Umjetnička radionica: slike od vune u boji i svilenog papira
Usvajanje pedagoških alata: izrada transparentne slikovnice, pričanje priče pokretom
„Glazba, pentatonika kvintnog ugođaja“
Predavači:
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Eva Jurgec, akademska glazbenica, dugogodišnja učiteljica glazbe u Waldorfskoj školi Ljubljana
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 7. Modulu odgojitelji prolaze temu senzornog razvoja, poremećaj senzorne integracije te osjetilo za dodir i ravnotežu. Također se upoznaju sa prstovnim i gestovnim igrama, temeljnom metodom za rad u waldorfskim vrtićima.
Druga tema 7. modula je glazba za malu djecu s naglaskom na pentatoniku kvintnog ugođaja. Cilj je upoznati značajke te glazbe te naučiti skladati pentatonske pjesmice u kvintnom ugođaju.
Umjetnička radionica: body percussion, sviranje blok flaute, šivanje senzornih loptica
Usvajanje pedagoških alata: izrada pentatonskih pjesmica, igre za senzorni razvoj
Predavač:
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 8. modulu odgojitelji se upoznaju sa gestovnim kolom - temeljnom metodom za rad u waldorfskom vrtiću. Uz mentora prolaze praktični i teoretski dio gestovnog kola te samostalno pišu i prezentiraju gestovno kolo. U ovom modulu odgojitelji također upoznaju i razvoj pokreta djeteta, važnost pokreta za psihomotorički razvoj djeteta te utjecaj pokreta na rast i razvoj.
Umjetnička radionica: umjetničko oblikvanje govora
Usvajanje pedagoških alata: pričanje priče pokretom
Predavači:
Dr. Robert Neumann, docent pri Slobodnoj waldorfskoj akademiji u Stuttgartu za matematiku, fiziku i medijsku kulturu
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 9. modulu će se proučavati tema elektroničkih medija u životu djece i mladih kao i u odgojno obrazovnom procesu. kako se nositi s upotrebom pametnih telefona, kako koristiti medije u školi da ona bude plodonosna, koje su prednosti, ali i opasnosti suvremenih medija, holistički pristup digitalnim kompetencijama.
Odgojitelji će također osmišljavati, uz waldorfskog mentora, prostor waldorfskog vrtića/skupine, razmišljat će o njegovoj važnosti kao i o utjecaju prostora na razvoj djeteta.
Umjetnička radionica: umjetničko oblikovanje govora
Usvajanje pedagoških alata: praktikum kola
Predavači:
Dr. Markus Osterrieder, slobodni povjesničar, publicist i gostujući predavač na univerzitetima i seminarima u Europi, SAD i Aziji.
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Nataša Filipović, odgojitelj i waldorfski odgojitelj
Trajanje: 4 dana (intenzivni seminar)
Odgojitelji će kroz 4 dana intenzivnog seminara prolaziti temu povijesnog previranja na Balkanu, proučavati senzorni razvoj djeteta te će se upoznati sa stolnim waldorfskim predstavama.
Umjetnička radionica: sviranje frulice, folklor, šivanje velike waldorfske lutke
Usvajanje pedagoških alata: igre i aktivnosti za senzorni razvoj, gestovno kolo, prstovne i gestovne igre
Predavač:
Anka Cerovečki, odgajateljica, waldorfska odgajateljica i predavačica
Trajanje: 19 sati
U 11. modulu obradit će se tema waldorfskih jaslice, pristup djeci jasličkog uzrasta temeljen na idejama dvaju znanstvenika: Emmi Pikler mađarske pedijatrice i Rudolfa Steinera vizionara i utemeljitelja waldorfske pedagogije.
Umjetnička radionica: šivanje zvečki
Usvajanje pedagoških alata: praktikum kola, tradicionalne igre
Predavač:
Dr. Michael Zech, prof. povijesti, materinjeg jezika i sociologije, dr. sc. waldorfske pedagogije, docent na ALANUS visokoj školi, Edukaciji za waldorfske učitelje u Kasselu
Trajanje: 19 sati
U 12. modulu će studenti svih smjerova upoznavati značajke fizičkog i psihološkog razvoja od 14 do 21. godine.
Umjetnička radionica: bothmer gimnastika
Usvajanje pedagoških alata: praktikum lutkarske predstave, praktikum kola
„Zrelost djeteta za školu s gledišta waldorfske pedagogije“
Predavač:
Ante Kolega, profesor matematike, dugogodišnji waldorfski učitelj u waldorfskim gimnazijama u Njemačkoj.
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 19 sati
U 13. modulu odgojitelji će upoznati povezanost waldorfske pedagogije antropozofije i kršćanstva, kao i izazove suvremenog moralnog i općeg razvoja čovjeka i čovječanstva.
Kroz drugu temu odgojitelji se upoznaju s metodama rada iz waldorfske pedagogije za rad s predškolarcima (tkanje, vez, crtanje formi). Upoznaju se s razlikom između pojmova zrelost za školu i priprema za školu.
Umjetnička radionica: bothmer gimnastika
Usvajanje pedagoških alata: rad s predškolarcima – crtanje formi, vez, tkanje, pletenje prstima, praktikum kola.
Predavači:
Jeremy Planche
Srđan Ferenčak, prof. filozofije, waldorfski učitelj
Umjetnička radionica: euritmija
Usvajanje pedagoških alata: praktikum lutkarske predstave
Predavač:
dr.med Ratimir Šimeitin, liječnik opće prakse i poznavatelj antropozofske medicine, te voditelj ordinaciju za prirodnu i antropozofsku medicinu u Zagrebu.
Trajanje: 19 sati
U 15. modulu će se upoznavati razne teme vezano za holističko poimanje zdravlja i bolesti kao dio cjelovite spoznaje čovjeka kao tijelo, duša i duh. Neke od tema s kojima će se odgojitelji susresti su: Dječje bolesti kao način preobrazbe roditeljskog modela, Virusi i bakterije nisu uzrok "zaraznih bolesti, Značaj vrućice u liječenju, Kako prirodno ojačati imunitet i eterske snage djeteta, Veliki utjecaj odgoja i okoline na zdravlje djeteta, Kako se izgrađujuće snage oko 7 godine preobražaju u intelektualne, Utjecaj učitelja i škole na buduće zdravlje djeteta, Polaritet između nervno-osjetilnog i metaboličkog sistema sa udovima, Kako pojedini članovi bića utječu na organe i kako se to liječi, Zdrava prehrana, Dobra razgradnja je uvjet dobre izgradnje u tijelu, Veza između 7 planeta sa 7 organa i 7 metala koji ih liječe, Uzrok i liječenje raka.
Umjetnička radionica: slikanje, sviranje
Usvajanje pedagoških alata: pripremanje lutkarske predstave
Predavač:
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 19 sati
U 16. modulu odgojitelji putem teoretskog i praktičnog dijela prolaze metode i strategije za rad s djecom s teškoćama u razvoju. Osnažuju se za samostalni rad i primjenu metoda u svom radu.
Umjetnička radionica: pjevanje, sviranje frulice
Usvajanje pedagoških alata: izrada interaktivne slikovnice, metode za rad s djecom s teškoćama u razvoj
Predavač:
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 19 sati
U 17. modulu odgojitelji osvješćuju važnost pokreta za razvoj djeteta, prolaze faze u razvoju pokreta i njegova važnost na psihomotorički razvoj djeteta.
Umjetnička radionica: pjevanje, sviranje frulice
Usvajanje pedagoških alata: šivanje životinja, prezentacija gestovnog kola
Predavači:
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Betsy Huljev, učiteljica engleskog jezika i voditeljica dramskih radionica.
U 17. modulu odgojitelji se upoznaju s fazama razvoja dječjeg crteža, važnost dječjeg crteža za predškolsko i osnovnoškolsko razdoblje te na koji način analizirati dječji crtež.
Umjetnička radionica: crtanje oblika
Usvajanje pedagoških alata: gestovno kolo prezentacija, prstovne i gestovne igre
Predavač:
Francesca Miličević, psihologinja, savjetnica i mentorica odgojiteljima šumskih vrtića, voditeljica Obrta za čuvanje djece “ Šumska djeca”
Trajanje: 19 sati
U 19. modulu će se upoznati važnost kontinuiranog i obilnog boravka u prirodi i aktivnosti male djece u prirodi te koji su sadržaji, metode i iskustva rada u 'šumskim vrtićima' u svijetu.
Umjetnička radionica: euritmija
Usvajanje pedagoških alata: lutkarske predstave prezentacija
Predavači:
Betsy Huljev, učiteljica engleskog jezika i voditeljica dramskih radionica.
Dr. Markus Osterrider, slobodni povjesničar, publicist i gostujući predavač na univerzitetima i seminarima u Europi, SAD i Aziji.
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 6 dana (intenzivni seminar)
U 20. modulu odgojitelji i učitelji slušaju o suradnji s roditeljima, kako komunicirati, kako razvijati partnerski odnos unutar skupine. Također će prolaziti niz aktivnosti i metoda za rad s roditeljima. Prolaze kroz praktični i teoretski dio pripremanja završne svečanosti u waldorfskom vrtiću i školi.
Umjetnička radionica: izrada lire, folklor, pjevanje
Usvajanje pedagoških alata: metode rada za rad s roditeljima, radionice za rad s roditeljima.