„Odgoj je istinska umjetnost, umjetnost koja se bavi najplemenitijim na svijetu – samim čovjekom - djetetom koje nam na tako divan način otkriva najdublje tajne“; kaže osnivač i začetnik waldorfske pedagogije, Rudolf Steiner.
Upravo su učitelji ti koji će umjetnost odgoja učiniti uspješnom te nas zato veseli da ponovno možemo pozvati učitelje na Regionalnu waldorfsku edukaciju s 21 modulom, gdje će usvajati nove spoznaje i vještine te pronalaziti načini kojima se umjetnost poučavanja može učiniti što kvalitetnijom u današnjem vremenu ubrzanog života.
Jedan od glavnih principa waldorfske pedagogije sastoji se u odgajanju djeteta primjereno njegovoj životnoj dobi. Važno je da učitelji dobro poznaju razvojne faze djeteta a u ovoj edukaciji će se to činiti uvažavajući razvoj višedimenzionalnog čovjeka.
Waldorfska pedagogija stremi razvoju djeteta ka slobodi, odnosno odgoju primjerenim njegovim individualnim talentima, sposobnostima i sklonostima. Waldorfska se pedagogija ne bavi samo razvojem intelekta djeteta, već istodobno njeguje osjećajni život, stvaralačke potencijale, razvija radne navike i sposobnosti te jača motivaciju i empatiju.
Promjene u društvu traže individualizaciju rada s djecom u procesima odgoja i obrazovanja, koje mogu odgovoriti specifičnim potrebama i potencijalima pojedinca. Zato waldorfska pedagogija nije instant pedagogija, koja nudi gotova rješenja, već omogućava da dijete prema svojim potrebama i sposobnostima bude pripremljeno za život. Terapeutske metode rada u waldorfskoj pedagogiji omogućavaju nam da se svakom djetetu pristupi i individualno i harmonizirajuće na razini pojedinca i okoline, pa se tako pozitivno utječe na razvoj socio-emocionalnog aspekta kod učenika.
Tako je misija u waldorfskoj pedagogiji:
Postići harmoničan razvoj djeteta, uvažavajući njegov individualitet.
Omogućiti svakom djetetu razviti i unaprijediti svoje potencijale i talente kroz pozitivnu i inspirativnu odgojno-obrazovnu sredinu i zadatke.
Omogućiti djetetu učenje stjecanjem vlastitog iskustva, aktivnog istraživanja, razvijanja raznih oblika mišljenja u skladu s dobi te skladnog emocionalnog i voljnog sazrijevanja.
Istovremeno razvijati individualne potencijale, empatiju, suradljivost, povezanostost i odgovornost za ljude i prirodu. Snažan instrument za to jest upoznavanje ljepote svijeta i čovjeka putem postupnog otkrivanja i razumijevanja njihove dubinske mudrosti i višedimenzionalnih međupovezanosti uz pomoć horizontalne, vertikalne i dijagonalne međupredmetne povezanosti waldorfskog kurikuluma.
Kontinuirano stručno usavršavanje, osobni razvoj i dobrobit učitelja.
Polazi li se od dubinskog promatranja pojedinog učenika i razreda kao cjeline, uz poznavanje općih značajki fizičkog i psihološkog razvoja višedimenzionalnog čovjeka odnosno djeteta, neminovno je uočiti kako je dijete u razvoju cjelina i da su fizički razvoj i njega fizičkog razvoja nerazdvojni od psihološkog razvoja. Također, emocionalni razvoj i značajke su prepleteni s kognitivnim funkcioniranjem i razvojem, a sve zajedno ako ne integrira i zahvaća dijete u njegovim individualnim i općerazvojnim motivima i potrebama, dijete ne dostiže svoj optimum i nije zadovoljno. Ono se tada ne razvija u tome da istražuje sebe i svijet, ne otkriva sebe svijetu, niti mu svijet može podariti blaga koje bi mogao. Specifičnost, prednost i jedinstvenost waldorfske pedagogije jest obilje isprobanih metoda rada koje funkcioniraju i kojima se postiže neophodno preplitanje i koje je poticaj trima psihološkim područjima i snagama djeteta - mišljenje, osjećaji, volja i fizičkom razvoju te u konačnici zdravlju. Znanost sve više otkriva učinkovitost koncepata i praksi koje se pod nekim drugim ili sličnim nazivom već desetljećima primjenjuju u waldorfskim školama i vrtićima diljem svijeta. Razlog toj avangardnosti, suvremenosti i znanstvenim potvrdama jest razumijevanje djeteta, čovjeka i svijeta u međupovezanosti dimenzija fizičkog, duševnog i duhovnog te genijalnosti utemeljitelja waldorfske pedagogije, Rudolfa Steinera, koji je dao genijalne poticaje i primjere kako krajnje efikasno i praktično simultano provoditi psihološko i tjelesno usavršavanje. Pedagozi praktičari diljem svijeta cijelo jedno stoljeće na tim temeljima uče, kreiraju i nadograđuju praktičnu, metodički orijentiranu, holističku pedagogiju.
Obrazovni je cilj waldorfske pedagogije pripomoći razvoju tijela djeteta da bude zdravo, gipko i protočno za namjere njegova individualiteta. Taj se individualitet odnosi na nepristrano, kreativno, dubinsko, mudrosno i divergentno razmišljanje, empatično i otvoreno prema svojoj okolini i pronalazi načine da svoje životne aspiracije i ciljeve provodi smjerno i na duge staze. Ako opisano djelovanje ne uvažava prirodu i potrebe kulturne i prirodne okoline, ne valja ni za njega ni za okolinu. Kako?
Svakodnevno u školi općepoznatim i posebnim waldorfskim predmetima kao što su euritmija, botmer gimnastika, žongliranje, vrtlarenje, obrada drva, sviranje blok flaute od prvog razreda, ručni rad, raznovrsne likovne umjetnosti. Time se aktiviraju i razvijaju kreativnost, perceptivnost, divergentno razmišljanje te različiti potencijali i načini učenja i izražavanja pojedinih učenika.
umjetničkim dizajnom nastave svih nastavnih predmeta što znači da je učitelj umjetnik u kreiranju nastavnog sata kojim će nahraniti učenikove potrebe za dobi prilagođeno razmišljanje, da ga emotivno inspirira i motivira kako bi se doživljeno zdravo probavilo tijekom sna te s inspiracijama i otkrićima došlo u školu
specifičnom organizacijom nastavnog sata, dana, školske godine za usklađene poticaje glavi, srcu i rukama, a u skladu s kronobiologijom koja se znanstveno bavi raznim ritmovima i u skladu s razvojnim sposobnostima i potrebama
razrednim učiteljem tijekom osam godina osnovne škole što omogućuje i olakšava vertikalnu, horizontalnu i dijagonalnu međupredmetnu povezanost čime nastava pridonosi doživljaju i razumijevanju svijeta da je smislen, da čovjek sam ima važnu ulogu i da se vrijedi truditi
daje se vremena za tihu kontemplaciju o tome što se čulo, doživjelo, vidjelo tijekom nastave. Najčešće je to uz crtanje crteža i bojanje vezano za temu nastave ili opisivanje viđenog eksperimenta, pisanje eseja ili stihova. Daje se vremena za ekspresiju učenika pa učenici kontinuirano vježbaju iznositi svoje mišljenje, osjećaje, namjere, želje. Uče i slušati i cijeniti druge na svakom nastavnom satu.
daje se vremena za promatranje fenomena, zs diskusiju o viđenome, otkrivanje obrasca ili zakona u proučavanom fenomenu, te na kraju razredno formuliranje zakona. Time se vježba autonomno promatranje s mišljenjem, ali se uči i od drugih i to razvijanjem novih načina gledanja na istu stvar.
daje se vremena obznaniti i raščistiti sukobe i neslaganja s drugima odmah po nastanku i time se onemogućuje razvitak boli, neshvaćenosti, povlačenja u sebe, nekomuniciranja, odustajanja, agresije, zlostavljanja.
Kulturni cilj waldorfske pedagogije jest odgojem i obrazovanjem impulsirati razvoj u smjeru razvoja čovjeka kao mislećeg i odgovornog bića, društva osjetljivog na potreba pojedinaca i skupina ljudi, gdje kultura, znanost, duhovnost nisu podcijenjeni u odnosu na novac, formalni i neformalni pravni sustav. Temelj je prije svega razviti empatiju pojedinca, ali i kulturu istraživanja i dubinskog doživljavanja mudrosnih dimenzija u svijetu i čovjeku kako bi čovjek sam znao i razumio što se događa u svijetu, s njime u njegovom životu, i to bez gurua, knjiga.
Iz tih razloga, smatramo da je za učitelje neizostavno dobro i važno upoznati waldorfsku pedagogiju i vidjeti kako je mogu upotrijebiti u svom radu s učenicima, u obitelji, s roditeljima, za sebe.
Ciljevi Regionalne waldorfske edukacije:
Jačanje osobnih i profesionalnih kompetencija učitelja kao nositelja procesa odgoja i obrazovanja.
Stjecanje vještina rada po alternativnoj metodi waldorfske pedagogije.
Promoviranje alternativne metode waldorfske pedagogije.
Poticanje uvođenja alternativne metode waldorfske pedagogije u različite vidove institucija koje obuhvaćaju djecu od zrelosti za školu do punoljetnosti.
Poticanje primjene alternativne metode waldorfske pedagogije izvan odgojno-obrazovnih institucija, tj., na području šire zajednice u svrhu naglašavanja važnosti odgoja i obrazovanja.
Uključivanje roditelja u individualni rad s djecom obogaćen novim spoznajama i vještinama.
Organizacija rada Regionalne waldorfske edukacije:
Program edukacije odvijat će se kroz 21 modul i izvršavanje zadataka između modula za one polaznike koji su zainteresirani za certifikat o osposobljenosti za početak rada kao waldorfski učitelj. Oblici rada su:
predavanja i diskusije
umjetničke i radno-praktične radionice – jednodnevne ili višednevne
vježbe promatranja prirode i promatranja/uočavanja jedinstvenih potencijala i izazova djeteta, izrada zadataka u vezi promatranja između modula, izlaganje zapažanja i diskusija
vježbe čitanje pedagoških stručnih tekstova i knjiga, izrada zadataka vezano za pročitano, izlaganje zapažanja i diskusija
rad na životnim projektima polaznika edukacije, te eventualno umrežavanje
uvježbavanje pedagoških alata, njihova prezentacija i usavršavanje izvedbi za glavninu nastavnih predmeta i uzrasta učenika u praktikumima
mentorirane hospitacije i praksa u waldorfskim institucijama, konzultacije s mentorom u Modulu mentoriranih hospitacija i prakse
evaluacija samog rada po metodi Waldorfske pedagogije na radnom mjestu.
Sadržaji edukacije po modulima:
Predavač:
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgojiteljica i učiteljica s višegodišnjim iskustvom poučavanja u waldorfskoj školi, mentorica waldorfskim učiteljima.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U prvom modulu učitelji se susreću s pojmom waldorfske pedagogije, što ona jest, tko je osnivač waldorfske pedagogije te upoznaju položaj waldorfske pedagogije u današnjem vremenu. Polaznici učiteljskog smjera će putem primjera iz nastave prvog, drugog i trećeg razreda waldorfske škole doživjeti i upoznati kako se polazeći od ritmičke tjelesne aktivnosti i kako preko ritmičkog brojanja postupno dolazi do vještina računanja tablice množenja. S druge strane, upoznaju se kvalitete brojeva i računskih operacija i time se učenici povezuju s kozmičkim dimenzijama brojeva i oblika. Matematika može snažiti i moralnost djece. Sveukupno, matematika se može poučavati tako da jača povjerenje učenika u sebe i u svijet te njihovu stabilnost i povjerenje u mišljenje. Ova tema namijenjena je i odgojiteljima koji rade u programu predškole zbog usvajanja holističkih metoda poučavanja matematike.
Umjetnička radionica: eurtimija, pjevanje
Usvajanje pedagoških alata: Kreiranje vježbi ritmičkog brojanja, šivanje prstovnih lutaka
Vježbe: Vježbe promatranja stabala
Predavači:
Philipp Reubke, odgojitelj i waldorfski odgojitelj, savjetnik i mentor za waldorfsku pedagogiju predškolskog razdoblja, ugledni predavač na međunarodnoj pozornici, dugogodišnji voditelj krovne waldorfske organizacije za rani i predškolski odgoj - IASWECE, trenutno su-vodi krovnu organizaciju za waldorfsku pedagogiju u Goetheanumu, u Švicarskoj.
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgojiteljica i učiteljica s višegodišnjim iskustvom poučavanja u waldorfskoj školi, mentorica waldorfskim učiteljima.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 2. modulu učitelji nastavljaju upoznavati metode poučavanja matematike u nižim razredima osnovne škole koje uključuju pokret i zornost. Ova tema namijenjena je i odgojiteljima koji rade u programu predškole zbog usvajanja holističkih metoda poučavanja matematike. Odgojitelji se upoznaju sa umjetničkim aktivnostima u waldorfskoj pedagogiji (crtanje voštanim pastelama, slikanje mokro na mokro, rad sa pčelinjim voskom, rad u nepredenoj vuni) te uče kako te metode primjenjivati i koristiti u svom radu. Također, praktični dio prati i teorijski dio primjene ovih metoda u radu s djecom.
Glavna tema ovog modula je upoznavanje fizičkog i psihološkog razvoja djece do polaska u školu i sa kasnija dva modula dobiva se cjelovita slika razvoja djeteta do punoljetnosti s pozicija holističke antropologije. Važno je da i učitelji i odgojitelji poznaju cijeli taj razvoj jer u sadašnjem djeteta živi i ono što je bilo u prošlosti, ali i ono što će se tek razviti, odnosno mnoge se faze jednog razvojnog razdoblja mogu na najrazličitije načine preplitati s prethodnima ili onima koje slijede.
Umjetnička radionica: euritmija i pjevanje
Usvajanje pedagoških alata: Praktikum vježbi ritmičkog brojanja i pokretne aritmetike
Vježbe. Vježbe promatranja stabala
Predavači:
Eva Jurgec, akademska glazbenica, dugogodišnja učiteljica glazbe u Waldorfskoj školi Ljubljana.
Markus Kutzli, prof. biologije, matematike i fizike, waldorfski učitelj, ravnatelj. Dugo je radio kao razrednik, predmetni učitelj i ravnatelj u waldorfskim školama u Švicarskoj.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U trećem modulu, uz stručnu pomoć Eve Jurgec, učitelji će imati mogućnost upoznati pjevanja i sviranja pentatonskih pjesama u kvintnom ugođaju koji se primjenjuje u nižim razredima osnovne škole, Također, učiti će svirati blok flautu, te upoznati elemente glazbe i glazbenog odgoja za neglazbenike. Kroz teoretski dio odgojitelji će se upoznati s važnosti kvintnog pjevanja i sviranja za učenike mlađeg uzrasta.
Druga tema za učitelje je nastava geometrije od 1. do 4. razreda koja se poučava kao predgeometrija u sklopu nastavnog predmeta crtanja oblika. Prikazat će se dijelovi nastave u različitim elementima, a polaznici će se okušati u raznovrsnim zadacima crtanja oblika.
Umjetnička radionica: body percussion
Usvajanje pedagoških alata: sviranje flaute, praktikum vježbi pokretne aritmetike
Vježbe. Vježbe promatranja stabala
Predavač:
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgajateljica i učiteljica, mentorica waldorfskim učiteljima.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U ovom modulu učitelji upoznaju faze razvoja djeteta od 7. do 14. godine te temeljne principe rada i elemente kurikuluma kojima se podupire razvoj djeteta specifičan za pojedinu fazu razvoja. Ovaj modul se nadovezuje na 2.modul, a 6. modul na ovaj 4.
Umjetnička radionica: sviranje blok flaute
Vježbe. Vježbe promatranja stabala. Pletenje
Predavači:
Aleksandra Belković, prof. hrvatskog jezika, dugogodišnja waldorfska učiteljica.
Jasna Held, profesionalna pripovjedačica bajki, gost predavač u mnogim vrtićima i školama, te na međunarodnim festivalima pripovijedanja bajki, gdje je uvrštena među deset najboljih pripovjedača bajki na svijetu.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 5. modulu učitelji se upoznaju s početnom nastavom materinjeg jezika u waldorfskoj školi gdje se slova donose iz doživljaja kvalitete pripadajućeg zvuka na slikovit i živi način. Usvajanje slova, tih dogovorenih simbola, bude vitalizirajuće životno iskustvo za svu djecu. Također će se dobiti uvid u to kako se na živ način može poučavati gramatika te kada je i zašto primjereno s time početi. Govorena riječ je važno sredstvo posredovanja doživljajnih nastavnih sadržaja, važno je za vještine slušanja, govorenja, obogaćivanje rječnika, usvajanja znanja iz raznih nastavnih područja, obogaćuje emocionalni i moralni život. Naučit će se kako, kada i što pripovijedati s obzirom na faze razvoja. Također, kako pripovijedati da to bude vrhunski psihološki doživljaj.
Umjetnička radionica: pričanje priča
Usvajanje pedagoških alata: slike od vune u boji i svilenog papira
Vježbe: vježbe promatranja minerala, Vježbe čitanja, rad na tekstu Bernarda Lievegoeda. Drugo sedmoljeće iz njegove knjige Faze djetinjstva
Predavači:
Dr. Michael Zech, prof. povijesti, materinjeg jezika i sociologije, dr. sc. waldorfske pedagogije, docent na ALANUS visokoj školi, Edukaciji za waldorfske učitelje u Kasselu u Njemačkoj.
Melita Novinčak, mag. predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 6. modulu će studenti svih smjerova upoznavati značajke fizičkog i psihološkog razvoja u razdoblju od 14. do 21. godine, a učitelji će također proučavati značaj svetkovina u životu čovjeka, osobito djeteta mlađeg školskog uzrasta.
Umjetnička radionica: sviranje blok flaute
Usvajanje pedagoških alata: praktikum pričanja priča i pokretne aritmetike
Vježbe: vježbe promatranja minerala.
Predavači:
Melita Novinčak, mag.predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike.
Eva Jurgec, akademska glazbenica, dugogodišnja učiteljica glazbe u Waldorfskoj školi Ljubljana.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 7. modulu učitelji prolaze temu senzornog razvoja, poremećaj senzorne integracije te osjetilo za dodir i ravnotežu. Također se upoznaju sa prstovnim i gestovnim igrama, temeljnom metodom za rad u najnižim razredima osnovne škole.
Druga tema 7. modula je glazba za malu djecu s naglaskom na pentatoniku kvintnog ugođaja. Cilj je upoznati značajke te glazbe te naučiti skladati pentatonske pjesmice u kvintnom ugođaju.
Umjetnička radionica: body percussion, sviranje blok flaute, šivanje senzornih loptica Usvajanje pedagoških alata: izrada pentatonskih pjesmica, igre za senzorni razvoj
Vježbe: vježbe promatranja voda, vježbe čitanja - rad na tekstu Bernarda Lievegoeda. Treće sedmoljeće iz njegove knjige Faze djetinjstva
Predavač:
Agnes Balassa, prof. književnosti, povijesti i prava i waldorfska učiteljica s dugogodišnji iskustvom, savjetnica i mentorica u waldorfskim školama u Mađarskoj i svijetu, voditeljica srednjoškolskog odjela poslijediplomskog obrazovanja na Institutu za waldorfsku pedagogiju u Mađarskoj, posljednjih više od 10 godina redoviti je predavač na waldorfskim edukacijama u Njemačkoj, Italiji i Hrvatskoj.
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 8. modulu učitelji se upoznaju s nastavom povijesti od 5. do 12. razreda, ali i s holističkim viđenjem povijesti čovječanstva i razvoja svijesti.
Umjetnička radionica: umjetničko oblikovanje govora.
Usvajanje pedagoških alata: praktikum pričanje priče.
Vježbe: vježbe promatranja voda.
Predavači:
Dr. Robert Neumann, docent pri Slobodnoj waldorfskoj akademiji u Stuttgartu za matematiku, fiziku i medijsku kulturu
Melita Novinčak, mag. predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Trajanje: 19 sati (petak, subota i nedjelja)
U 9. modulu će se proučavati tema elektroničkih medija u životu djece i mladih kao i u odgojno obrazovnom procesu. kako se nositi s upotrebom pametnih telefona, kako koristiti medije u školi da ona bude plodonosna, koje su prednosti, ali i opasnosti suvremenih medija, holistički pristup digitalnim kompetencijama.
Umjetnička radionica: umjetničko oblikovanje govora
Usvajanje pedagoških alata: praktikum kreiranja narativa
Vježbe: vježbe promatranja životinja, vježbe čitanja - rad na tekstu Rudolfa Steinera Praktično školovanje mišljenja.
Predavači:
Dr. Markus Osterrieder, slobodni povjesničar, publicist i gostujući predavač na univerzitetima i seminarima u Europi, SAD i Aziji.
Melita Novinčak, mag. predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike.
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgojiteljica i učiteljica s višegodišnjim iskustvom poučavanja u waldorfskoj školi, mentorica waldorfskim učiteljima.
Trajanje: 4 dana (intenzivni seminar)
Učitelji će kroz 4 dana intenzivnog seminara prolaziti temu povijesnog previranja na Balkanu, proučavati senzorni razvoj djeteta te će se upoznati sa važnom psihološkom prijelomnicom u 9./10.godini života i kako se nastavom prirode i društva u 3. i 4. razredu daje potpora tom malom pubertetu stolnim waldorfskim predstavama.
Umjetnička radionica: sviranje frulice, folklor, šivanje velike waldorfske lutke
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa, igre i aktivnosti za senzorni razvoj,
Vježbe: vježbe promatranja životinja, promatranje djeteta - uvod i primjeri.
Predavač:
Dr. Dušan Pleštil, prof. biologije, predavač na univerzitetima i seminarima u Europi.
Trajanje: 19 sati
U 11. modulu obradit će se tema nastave prirodoznanstvenih predmeta u osnovnoj školi, pretežito nastava zoologije i botanike i to s prikazom fenomenološke metode poučavanja.
Umjetnička radionica: euritmija, slikanje
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavači:
Godi Keller, nezavisni predavač, glasoviti norveški pedagog, autor nekoliko knjiga o odgoju, voditelj svjetski poznate Škole za odrasle.
Melita Novinčak, mag. predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike.
Trajanje: 19 sati
U 12. modulu će studenti svih smjerova prorađivati temu rada s roditeljima, roditeljskih pitanja i izazova, te temu Zrelosti djeteta za školu s gledišta waldorfske pedagogije.
Umjetnička radionica: bothmer gimnastika
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavači:
Ante Kolega, profesor matematike, dugogodišnji waldorfski učitelj u waldorfskim gimnazijama u Njemačkoj.
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgojiteljica i učiteljica s višegodišnjim iskustvom poučavanja u waldorfskoj školi, mentorica waldorfskim učiteljima.
Trajanje: 19 sati
U 13. modulu učitelji će upoznati povezanost waldorfske pedagogije antropozofije i kršćanstva, kao i izazove suvremenog moralnog, duhovnog i općeg razvoja čovjeka i čovječanstva. Druga je tema namijenjena usvajanju vještina planiranja specifične strukture waldorfske 'epohe glavne nastave' i rasporeda epoha tijekom školske godine kako bi se postigla optimalna međupredmetna povezanost i usklađenost s ritmovima godine, razreda i škole. Kreiranje narativa je jedno od ključnih vještina umjetničkog oblikovanje nastave kojim se kreira neponovljiv scenarij za pripovjedno predstavljanje nastavne teme na intrigantni, motivirajući, doživljajni i informativni način i koji govori dubinama učenikove psihe i povezuje ga s biti pojave koja se proučava nastavnom jedinicom.
Umjetnička radionica: bothmer gimnastika
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavači:
Jeremy Planche, belgijski pedagog i poznavatelj tema suvremene sociologije.
Srđan Ferenčak, prof. filozofije, waldorfski učitelj.
Trajanje: 19 sati
U 14. modulu proučavat će se suvremeni holistički oblici organiziranja ljudskih zajednica koji se temelje na slobodi/odgovornosti pojedinca i slobodi/odgovornosti ljudskih zajednica, a u skladu s moralnim i duhovnim kategorijama čovječanstva. Posebno će se razmotriti princip jednakosti, bratstva i slobode koji trebaju vrijediti kao osnovne snage redom u sferama prava, ekonomije i kulture. Što je to zapravo, kako se s time povezati i kako oblikovati ljudske odnose na bolji, ljepši i smisleniji način? Ovime se, i to s mnogo entuzijazm, osobito trebaju baviti pedagoški radnici jer iz njihovog 'krila' izlaze mladi koji će organizirati buduća društva na spas planeta i čovječanstva. Druga tema je usmjerena na waldorfsku školu, ili bilo koju drugu zajednicu ljudi koja respektira holistički svijet i holistički život i upoznavanje iskustava i praksi koje su se pokazale učinkovite. Waldorfska škola je zajednica ljudi koji uče. Misli se na učitelje, djecu, roditelje. Neminovna je dobra suradnja, a to pretpostavlja i dodatne napore, koncepte, vještine, dobru volju i vrijeme. Važna je i otvorenost te suradnja sa zainteresiranim i srodnim institucijama u lokalnoj zajednici i na međunarodnom planu. I na razini škole vrijedi da su odnosi koje gaje međusobno roditelji i učitelji oni iz kojih će djeca i mladi najviše oblikovati svoje međusobne odnose u zajednici, te entuzijazam za aktivizam na dobrobit zajednica.
Umjetnička radionica: bothmer gimnastika
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa 2
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavač:
Dr. med Ratimir Šimeitin, liječnik opće prakse i poznavatelj antropozofske medicine, te voditelj ordinaciju za prirodnu i antropozofsku medicinu u Zagrebu.
Trajanje: 19 sati
U 15. modulu će se upoznavati razne teme vezano za holističko poimanje zdravlja i bolesti kao dio cjelovite spoznaje čovjeka kao tijelo, duša i duh. Neke od tema s kojima će se odgojitelji susresti su: Dječje bolesti kao način preobrazbe roditeljskog modela; Virusi i bakterije nisu uzrok "zaraznih bolesti; Značaj vrućice u liječenju; Kako prirodno ojačati imunitet i eterske snage djeteta; Veliki utjecaj odgoja i okoline na zdravlje djeteta; Kako se izgrađujuće snage oko 7 godine preobražaju u intelektualne; Utjecaj učitelja i škole na buduće zdravlje djeteta; Polaritet između nervno-osjetilnog i metaboličkog sistema sa udovima; Kako pojedini članovi bića utječu na organe i kako se to liječi; Zdrava prehrana; Dobra razgradnja je uvjet dobre izgradnje u tijelu; Veza između 7 planeta sa 7 organa i 7 metala koji ih liječe; Uzrok i liječenje raka.
Umjetnička radionica: slikanje, sviranje
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa 2
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavač:
Melita Novinčak, mag. predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, waldorfski mentor, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike.
Trajanje: 19 sati
U 16. modulu učitelji putem teoretskog i praktičnog dijela prolaze metode i strategije za rad s djecom s teškoćama u razvoju. Osnažuju se za samostalni rad i primjenu metoda u svom radu.
Umjetnička radionica: pjevanje, sviranje blok flaute
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa 3
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavač:
Agnes Balassa, prof. književnosti, povijesti i prava i waldorfska učiteljica s dugogodišnji iskustvom, savjetnica i mentorica u waldorfskim školama u Mađarskoj i svijetu, voditeljica srednjoškolskog odjela poslijediplomskog obrazovanja na Institutu za waldorfsku pedagogiju u Mađarskoj, posljednjih više od 10 godina redoviti je predavač na waldorfskim edukacijama u Njemačkoj, Italiji i Hrvatskoj.
Trajanje: 19 sati
U 17. modulu učitelji se upoznaju s nastavom materinjeg jezika od 5. do 12. razreda gdje se uočava gradnja sustava znanja o jeziku, govoru, književnosti povezano s razvojnim fazama djeteta od ranog djetinjstva do punoljetnosti. Učitelji će dobiti i smjernice i primjere kako pripremati i pripovijedati biografije važnih ljudi. To je moćan pedagoški alat za usmjeravanje i snaženje identiteta adolescenata putem pripovijedanja o životnim uvjetima, izazovima, krizama, pogreškama i osobnim pobjeda drugih ljudi.
Umjetnička radionica: crtanje oblika
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa 3
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavači:
Melita Novinčak, mag. predškolskog odgoja, odgojitelj mentor, waldorfski pedagog, terapeut senzorne integracije, reedukator psihomotorike
Betsy Huljev, učiteljica engleskog jezika i voditeljica dramskih radionica
Trajanje: 19. sati
U 17. modulu učitelji se upoznaju s fazama razvoja dječjeg crteža, važnost dječjeg crteža za predškolsko i osnovnoškolsko razdoblje te na koji način analizirati dječji crtež. Druga tema modula su temperamenti. Odnose se na načine funkcioniranja pojedinca prema van i prema unutra. Važno ih je poznavati jer time lakše uočavamo i tumačimo ponašanje učenika te bolje usmjeravamo nastavu u skladu s nagnućima učenika.
Umjetnička radionica: crtanje oblika
Usvajanje pedagoških alata: praktikum pripovijedanja biografija
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavač:
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgojiteljica i učiteljica s višegodišnjim iskustvom poučavanja u waldorfskoj školi, mentorica waldorfskim učiteljima.
Trajanje: 19 sati
U 19. modulu učitelji se upoznaju sa sadržajima i metodama nastave zemljopisa od 5. do 12. razreda, naravno, povezano s razvojnim fazama djeteta. Zemljopisni elementi određuju štošta drugog u svijetu, stoga je zemljopis dobro prepleten s nastavom drugih predmeta. Tijekom ovog modula dat će se prikaz nekih od tih međupovezanosti.
Umjetnička radionica: crtanje oblika
Usvajanje pedagoških alata: praktikum narativa 1, 2 i 3.
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
Predavači:
Betsy Huljev, učiteljica engleskog jezika i voditeljica dramskih radionica.
Dr. Markus Osterrider, slobodni povjesničar, publicist i gostujući predavač na univerzitetima i seminarima u Europi, SAD i Aziji.
Marinka Špodnjak, prof. matematike i fizike, magistra waldorfske pedagogije, waldorfska odgojiteljica i učiteljica s višegodišnjim iskustvom poučavanja u waldorfskoj školi, mentorica waldorfskim učiteljima.
Trajanje: 6 dana (intenzivni seminar)
U 20. modulu učitelji slušaju o duhovnim strujama u povijesti čovječanstva koje naravno postoje i u suvremenosti. Što se može naučiti iz povijesti i može biti korisno u razumijevanju današnjice i svakodnevnog života, to je zadatak ove teme. Učitelji će proći kroz iskustvo kreiranja dramskog komada gdje će se koristiti umjetnosti koje su se upoznavale i bit će to kruna zajedničkog učenja i druženja tijekom ciklusa edukacije. Prorađivat će se i nužne pedagoške teme.
Umjetnička radionica: folklor, pjevanje
Usvajanje pedagoških alata: metode rada za rad s roditeljima, radionice za rad s roditeljima.
Vježbe: vježbe promatranja djeteta i usvajanje koncepata važnih u promatranju višedimenzionalne prirode čovjeka.
MODUL – Modul mentoriranih hospitacija i prakse
Modul mentoriranih hospitacija i prakse proteže se usporedno s drugim modulima, od studenog 2023 do srpnja 2025. Realizirati će se u waldorfskim odgojno-obrazovnim ustanovama u regiji (i po potrebi/mogućnosti u Europi).
Ovaj modul je prvenstveno namijenjen polaznicima koji se pripremaju za rad u waldorfskim institucijama/programima. Sastoji se od 4 x 3 dana hospitacije, šest tjedana prakse s ukupno tridesetak zadataka, 10 oglednih nastava, te do četiri metodička seminara.